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No Time to Fly
Aufnahme: 24.08.2012 , Tanz im August 2012 | HAU Hebbel am Ufer (HAU2) (Video © Walter Bickmann)

Deborah Hay

No Time to Fly

Tanz im August 2012 | HAU Hebbel am Ufer (HAU2)

Texte zur Produktion

Der folgende Text ist nur auf Englisch verfügbar.
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»Strictly speaking I believe I’ve never been anywhere«, murmelt Deborah Hay mit dem Akzent der US-Südstaaten. Dieses Zitat von Samuel Beckett ist nur ein winziger Baustein in dem Palimpsest, das die Pionierin des Postmodern Dance in ihrem Solo »No Time to Fly« aus rhythmischen Geräuschen, gesungenen Phrasen und Lautmalereien entstehen lässt. 50 Minuten lang führt Hay eine Serie von Bewegungen durch, die gleichermaßen banal und seltsam anmuten. Obwohl es sich um einfache Schrittfolgen in unterschiedlichen Intensitätsgraden handelt, haben die Gesten etwas Suchendes, Rituelles. »No Time to Fly« folgt einer 18-seitigen Partitur, die Bewegung, Sprache und Klang als Rohmaterial verwendet.

»If I can manage my perception of time and space to inform my body, then I do not have to think about what movement to do next. What I mean by my perception of time is that it is passing. And what I mean by my perception of space is that I include it in my dancing so that I am not seduced by the intelligence, past experiences, patterns, limitations and /or sensuality of my moving body.« (Deborah Hay)

Deborah Hay was born 1941 in Brooklyn and now lives in Austin, Texas. Her mother was her first dance teacher, and directed her training until she was a teenager. She moved to Manhattan in the 1960s, where she continued her training with Merce Cunningham and Mia Slavenska. In 1964, Hay danced with the Cunningham Dance Company during a 6-month tour through Europe and Asia. Hay was one the founding members of the Judson Dance Theatre in New York and is acknowledged by critics and historians as one of the most relevant and influential choreographers of experimental dance today. In 1970 she left New York to live in a community in northern Vermont. Soon, she distanced herself from the performing arena, producing »Ten Circle Dances«, performed on 10 consecutive nights within a single community and no audience whatsoever. Thus began a long period of reflection about how dance is transmitted and presented. Since the late 1970s, Hay has mainly been focussing on solo works. Her books include »Lamb at The Altar: The Story of a Dance« (Duke University Press, 1994) and »My Body, the Buddhist« (Wesleyan University Press, 2000), now in its third printing. In 2004 she received a NYC Bessie award for her choreography of the quartet »The Match«. The Festival d’Automne, in Paris, presented »The Match« in 2005, »O, O« in 2006, and »If I Sing To You«, in 2008, which was com-missioned by The Forsythe Company and which toured extensively in Europe and Australia. In October 2009 the Theater Academy in Helsinki, Finland, conferred on Hay an Honorary Degree of Doctor of Dance. In 2010 she became a USA Friends Fellow in Dance, and in 2011 she received a grant from the Foundation for Contemporary Arts in New York City. Last April, Deborah Hay became one of the 21 American performing artists to receive the groundbreaking 2012 Doris Duke Artist Award during its inaugural year.

[Quelle: Abendzettel]

Besetzung & Credits

Choreografie & Performance: Deborah Hay
Licht: Jennifer Tipton
Technische Leitung: Laura Mroczkowski
Projektleitung: Michèle Steinwald
Unterstützt von: Danspace Project 2009–10 Commissioning Initiative, The Andrew W. Mellon Foundation

Tanz im August 2012
Veranstalter: Kulturprojekte Berlin GmbH / TanzWerkstatt Berlin – Geschäftsführung Moritz van Dülmen, Hebbel am Ufer – Künstlerische Leitung & Geschäftsführung Matthias Lilienthal
Künstlerische Leitung: Ulrike Becker, Dr. Pirkko Husemann, Matthias Lilienthal, André Thériault, Marion Ziemann
Produktionsleitung: Nina Klöckner, Anna Wagner, Marion Ziemann
Tanz im August wird unterstützt durch den Regierenden Bürgermeister von Berlin – Senatskanzlei – Kulturelle Angelegenheiten.
Gefördert aus den Mitteln des Hauptstadtkulturfonds.

HAU Hebbel am Ufer (HAU2)

Hallesches Ufer 32
10963 Berlin

hebbel-am-ufer.de
Karte

Tickets: +49 (0)30 259 004 27
tickets@hebbel-am-ufer.de

Videodokumentation

Die Videodokumentation wird von der Kulturprojekte Berlin GmbH im Auftrag der Senatsverwaltung für Kultur und Europa hergestellt. Im Rahmen dieses Auftrags werden Produktionen im Bereich des zeitgenössischen Tanzes in Berlin dokumentiert. Die Masteraufnahmen werden von der Universitätsbibliothek der Universität der Künste Berlin archiviert. Kopien der Dokumentationen auf DVD werden folgenden Archiven zur Verfügung gestellt und sind ausschließlich im Präsenzbestand (an den Medienplätzen vor Ort) zur Sichtung zugänglich:

Universitätsbibliothek der Universität der Künste Berlin
Mediathek für Tanz und Theater des Internationalen Theaterinstituts / Mime Centrum Berlin
Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz Berlin

Deborah Hay / Trailer und Videodokumentationen

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